Heeft het gesmaakt?

“Voortreffelijk eten in Brummen” staat er in de kop! En dat kan ik beamen. We hebben vorige week erg lekker gegeten. Maar uit eten is voor mij ook de sfeer, de aankleding en vooral het gastheerschap en die was boven verwachting.

Gastheer Tim deed meer dan zijn best om het zijn gasten naar de zin te maken. Dat deed hij niet alleen door het menu uit zijn hoofd op te lepelen en ons op tijd de wijn bij te schenken. Maar juist door de dialoog met ons aan te gaan.

Nieuwsgierig en oprechte interesse

Hij was oprecht geïnteresseerd en vroeg ons waar wij vandaan kwamen en of wij al eens eerder in Tante Blanche waren geweest. Hij was nieuwsgierig. Hij had interesse in de gast. En wij begonnen spontaan een gesprek met Tim. Hij zag er ook nog eens guitig uit met zijn pretogen en zijn blozende wangen.

Open vragen stellen

Tim maakte ook een paar foutjes maar dat vergeef je hem al snel. We hebben nog wel een tip aan Tim. Probeer eens een andere vraag te stellen dan “heeft het gesmaakt?” Durf het gesprek aan te gaan met bijvoorbeeld “hoe heeft u gegeten? Of wat vond u het lekkerst? Of hoe vond u de wijn bij het gerecht?

Door vragen te stellen krijgt de gast aandacht. Met oprechte interesse gaat de klant praten. Mensen die praten voelen zich steeds meer op hun gemak. Wij komen zeker nog een keer terug.