Bel jij nog wel? Of stuur je een e-mail?

Wedden dat jij je smartphone 99% voor andere dingen gebruikt dan bellen? We bellen steeds minder en sturen steeds vaker een bericht in de vorm van een sms, een app of een e-mail. “app me maar” of “stuur me maar een e-mail” Hoor jij het jezelf zeggen? Vast wel.

Eigen baas

Maar waarom gebruiken wij onze telefoon steeds minder en kiezen wij ervoor om sms-jes, app-jes en e-mail te schuiven? Dat komt omdat we eigen baas willen zijn over het moment dat wij wel of niet reageren. Door een telefoontje voelen wij ons overvallen en hebben we die keuze niet. Daarnaast hebben we enkele overtuigingen waarbij we denken dat het beter is om tekstberichten te verkiezen boven direct bellen. Terwijl dat in de praktijk helemaal niet zo is.

3 fabels om niet te hoeven bellen

Reden 1. Mailen is sneller en efficiënter

Gemiddeld bijna een derde van de werkdag wordt besteed aan mailen. Daarbij ervaren we een grote druk om direct te reageren. Ondertussen liggen andere werkzaamheden op ons te wachten. Deze druk zorgt ervoor dat we e-mails onzorgvuldig lezen en beantwoorden met als gevolg dat er vaak vragen en opmerkingen terugkomen. Bijna altijd meer dan nodig. Dat eindeloos heen en weer mailen kun je vermijden door elkaar te bellen. Vooral als er inhoudelijk veel te bespreken valt is het beter om een apart moment daarvoor te plannen. Met als resultaat effectiviteit en uiteindelijk dus efficiënter.

Reden 2. In teksten kan ik me beter uitdrukken

Helaas valt dat ook tegen. Ten eerste is het eenrichtingscommunicatie en ontstaat er pas een dialoog als de ander reageert. In geschreven tekst kun je je veel moeilijker uitdrukken omdat de intonatie en het non-verbale aspect ontbreekt. Hoe zie je of hoor je bijvoorbeeld emoties? Heb je wel eens een appje gestuurd waarbij je iets heel ander bedoelde? Vast wel.

Reden 3. Bellen is niks voor mij

Heel veel mensen hebben belangst. Ze zijn bezig met ‘hoe kom ik over’ en ‘hoe formuleer ik zo goed mogelijk mijn boodschap’. Bij bellen moet je direct kunnen reageren op hetgeen wat de ander zegt. Dat is best spannend en maakt mensen onzeker. Met een app of een e-mail heb je nog even de tijd om je formulering te kiezen. De angst en de onzekerheid wordt steeds groter als je steeds minder gaat bellen. De tip is dan juist om vaker de telefoon te pakken, zodat het als gewoon wordt.

Meer binding met je collega’s en je klanten

Door vaker de telefoon te pakken krijg je een betere binding met je klant of met je collega. Je stem is daarbij van cruciaal belang. Met de intonatie van jouw stem kun je spelen en beïnvloedt je de ander op een positieve manier. Het contact wordt persoonlijker, warmer en daardoor hechter.

Wil jij ook meer binding met je klanten en je collega’s door meer de telefoon te pakken? En wil je daarbij tips and trics hoe je dat in de praktijk doeltreffend kunt beïnvloeden? Neem dan contact met mij op. Je kunt me bellen op 0575-53524727 of op 06-53524727. E-mailen mag ook maar raad ik je af.