Boren of gaten?
In trainingen maak ik altijd graag gebruik van de filmpjes van Jos Burgers. Vooral het filmpje “waardecreatie” waarin het gaat over boren en gaten is een favoriet. Je hebt een boor nodig om een gat te kunnen maken. Het liefst gebruiken we geen boor. Als leverancier van boren zorg je er dus voor dat in de behoefte van gaten maken wordt voorzien.
Begint het kwartje te vallen? Bij de deelnemers in mijn trainingen wel. Het is een ware eye-opener en een fantastische metafoor voor wat je nou eigenlijk levert. Zo zorgt een bloemist voor gezelligheid, kleur en warmte in de woonkamer. Een tandarts voor een gezond gebit waardoor je nog lang van lekker eten kunt genieten. En zorgt een klantadviseur van een bank dat je geld veilig is gestald tegen een goed rendement.
Maar hoe zou je het vinden als ze meer doen dan dat? Dat de tandarts je wijst op stoken in plaats van flossen omdat dat veel beter is voor je tandvlees. Of dat jouw bankadviseur je informeert over lagere rente waardoor je minder woonlasten hebt? Of dat jouw bloemist jou uitnodigt voor een workshop “inrichten met stijl” zodat je nog meer uit jouw bestaande woonaccessoires haalt?
Eigenlijk doen we het allemaal voor die extra waarde die we elke dag kunnen toevoegen. We willen onderscheidend zijn en gewaardeerd worden. Dat maakt ons werk leuk. Het levert tevreden klanten op. Maar pas op! Je wordt vanzelf druk. Want klanten gaan over je praten en worden ambassadeurs.