Wat is het nut van een beoordelingsgesprek?

Het is de tijd van de functionerings- en beoordelingsgesprekken maar is dat niet mosterd na de maaltijd? Wat is het nut om in de laatste maand(en) van het jaar met elkaar om de tafel te gaan? Mijn ervaring is dat het vaak een moetje is, vooral in grotere bedrijven en instellingen. Een soort van traditie aan het einde van het jaar. Heeft het dan nog wel nut?

Bijna niemand zit erop te wachten

De managers zitten er vaak niet op te wachten omdat het veel tijd en energie kost om een goed onderbouwde beoordeling of functioneren te schrijven. De mensen op de vloer ervaren het vaak als een momentopname en hebben het liefst dat ze gedurende de loop van het jaar weten waar ze aan toe zijn. In het klein MKB kom ik het fenomeen functioneren en beoordelen veel minder tegen. Daar worden gesprekken ad hoc gevoerd. Als het nodig is. Maar hoe dan wel het functioneren monitoren?

Continu verbeteren

Als je dan toch regelmatig om de tafel wilt ben ik steeds meer een voorstander van kort cyclisch en continu verbeteren. Dan moet je als organisatie steeds beter “willen” worden. Voor je klanten, voor je medewerkers en voor de maatschappij.  Elke keer beter worden is dan de norm en wordt de bedrijfscultuur, gedragen door iedereen in de organisatie. Te beginnen bij de directie die daarin het goede voorbeeld geeft. Maar werkt dat wel voor iedereen?

Succesvol

Voor het opzetten van een continue verbetercultuur zijn diverse structuren reeds voorhanden. Populair zijn LEAN en KATAcoaching. Deze en andere methodes hebben hun succes in de praktijk bewezen. Het begint met de intrinsieke wil om te verbeteren door uitdagingen te stellen vanuit een (persoonlijke) missie. Door elke 2-3 weken te toetsen aan resultaten en obstakels kun je tussentijds bijsturen en coachen. Om elke keer weer attent te zijn op wat er goed gaat en direct weer beter kan. Zo blijf je scherp, houd je aandacht en wordt je in staat gesteld om het beter te doen.

Is dat wat voor ons?

We kunnen er allicht een keer over praten. Mijn ervaring is zeer positief. Medewerkers krijgen aandacht, ze weten waar ze aan toe zijn, krijgen kaders en worden in staat gesteld om te verbeteren. Wil jij ook meer weten over hoe je kort cyclisch continu kunt verbeteren? Neem dan contact met mij op en ik vertel je meer over mijn ervaringen en hoe je het succesvol kunt implementeren. Je kunt mij bellen op 06-53524727 of stuur een e-mail naar gerrit@montizaantrainingenadvies.nl